Maja 2019

Maczfit tyje na dietach

Maczfit, czyli lider rynku diet pudełkowych, gotuje sobie solidny wzrost — z 57 mln zł obrotów w 2018 r. do 85 mln zł w tym. A pomóc w tym mają mu m.in. najmłodsi klienci i berlińczycy.

Ruszyliśmy z przygotowaniem posiłków w nowym zakładzie. Pozwala nam na produkcję nawet 20 tys. zestawów posiłków dziennie, ale przede wszystkim możemy dokładać kolejne rodzaje diet — mamy przestrzeń dla kolejnych zespołów dietetyków, pracowników produkcji, której nam brakowało w poprzednim zakładzie — mówi Maciej Lubiak, prezes spółki Maczfit.

Skoro Szczecin, to i Berlin

Obecnie z podwarszawskiej fabryki, którą określa jako gigantyczną restaurację online, wyjeżdża każdego dnia około 7 tys. zestawów (po 5 posiłków). W zeszłym roku o tej porze przygotowywano około 4,5 tys. Resource Partners — inwestor finansowy, który przejął pod koniec zeszłego roku 70 proc. udziałów w Maczficie (30 proc. zachował prezes), zapowiadał nawet kilkukrotne zwiększenie sprzedaży w ciągu 3-5 lat.

— Mamy jeszcze sporo do ugrania na krajowym rynku. Dodajemy kolejne diety i ruszamy z opracowanymi dla dzieci w różnym wieku. To grupa, której do tej pory nie uwzględniano na tym rynku, a dla rodziców ma przecież znaczenie odpowiednie żywienie swoich pociech — przygotowaliśmy zestawy o różnej kaloryczności, zależnie od wieku dziecka, przez kilka miesięcy testowaliśmy też kolejne wersje smakowe posiłków. To nie sztuka, by posiłek był tylko zdrowy, musi jeszcze smakować małemu odbiorcy — dodaje Maciej Lubiak.

Kolejną nową grupę klientów będą stanowić mieszkańcy Niemiec. W lipcu Maczfit ruszy z dostawami do Berlina.

— Skoro można dowieźć pudełka do Szczecina, to Berlin też jest w naszym zasięgu. Przy czym tam trzeba rynek zbudować od zera, bo gotowe, zdrowe dania są tam wprawdzie powszechnie znane, ale kupuje się je w każdym sklepie, a nie zamawia na cały dzień do domu czy biura — twierdzi szef Maczfitu.

Portfel marek

Nowy udziałowiec spółki przyznał kilka miesięcy temu, że jest zainteresowany akwizycjami. Maciej Lubiak podchodzi do sprawy ostrożnie.

— W Polsce mamy w ścisłej czołówce rynku diet pudełkowych 3-4 graczy. Jako ten największy jesteśmy słusznie typowani na konsolidatora. Jednak przejęcie któregoś z konkurentów tylko po to, żeby mieć dodatkowy zakład i bazę klientów, wydaje się mało racjonalne. Akwizycja w celu pozyskania ciekawej marki i posiadanie w portfolio kilku marek działających w branży brzmi już ciekawiej. Na razie silnie rośniemy organicznie — opowiada Maciej Lubiak.

Wraz z rosnącą skalą biznesu Maczfit będzie też w stanie sprzedawać nie tylko pełne zestawy. — Pracujemy nad takim zorganizowaniem logistyki, żeby można było zamawiać mniej niż 5 posiłków na dzień.

To oznaczałoby pozyskanie kolejnej grupy klientów, którzy wolą śniadanie czy kolację przygotować sami. Takie dostawy to oczywiście koszty, więc usługę możemy zaoferować dopiero przy odpowiednio wysokich wolumenach — mówi prezes Maczfitu.

Gotowe zamiast półproduktów

Początek rynku diet pudełkowych (czyli gotowych do spożycia posiłków dowożonych do domów i biur w Polsce) to lata 2006-07. Za granicą bardziej popularna jest sprzedaż konkretnego dania gotowego w sklepie albo zakup obranych, zważonych, pokrojonych surowców i półproduktów, z których samemu robi się posiłek. W Polsce „pudełkami” zainteresowały się restauracje, firmy kateringowe, powstały też od zera wyspecjalizowane w tej kategorii produktów podmioty. Brak twardych danych o rynku — wszyscy zgodnie mówią, że rośnie, zaś wydatki na tego typu produkty mogą sięgać nawet 1 mld zł. Pod koniec zeszłego roku doszło tu do pierwszej transakcji z udziałem private equity, co dla ekspertów jest znakiem, iż rynek osiągnął już satysfakcjonujące rozmiary i ma odpowiednie marże.

Resource Partners z dwiema nagrodami PSIK 2022

Fundusz Resource Partners został laureatem Nagród Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych PSIK 2022 w kategorii Firma Zarządzająca. Resource Partners dokonał w ocenianym okresie pięciu inwestycji i dwóch wyjść z inwestycji Funduszu II, firm Maczfit i Maced, uzyskując na nich ponad 70% IRR oraz jednego wyjścia z Funduszu I- z Golpaszu. Fundusz II został całkowicie zainwestowany, dokonano także w porozumieniu z inwestorami obecnego i przyszłego funduszu pierwszej inwestycji Funduszu III. Piotr Noceń – Partners Zarządzający Resource Partners, został uhonorowany tytułem Postaci Roku za przeprowadzoną z sukcesem transakcję Maczfit, oraz za dwie nowe inwestycje. Piotr jest ponadto zaangażowany w działania PSIK jako Szef Komitetu PSIK Na zdrowie!

Resource Partners przeprowadza pierwsze zamknięcie trzeciego funduszu

30 czerwca 2022 r. Resource Partners, skoncentrowany na branży konsumenckiej lider funduszy private equity w Europie Środkowo-Wschodniej, potwierdził pierwsze zamknięcie swojego trzeciego funduszu. Resource Eastern European Partners III SCA SICAV-RAIF ma docelową wielkość 200 mln EUR. Pierwszą inwestycją nowo powstałego wehikułu będzie firma Deeper UAB, światowy lider na rynku zarzucanych echosond dla wędkarzy, wspierany przez Resource Partners od połowy 2021 roku.